دانستی های علمی

راه های موثر بر افزایش راندمان آبیاری
0 (0)

راه های موثر بر افزایش راندمان آبیاری در کشاورزی
روش های موثر بر افزایش راندمان آبیاری در شیوه آبیاری قطره ای

امروزه به دلیل پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی و پایین آمدن کیفیت آب برخی از مناطق کشاورزی شناخت راه های موثر بر افزایش راندمان آبیاری بسیار حیاتی میباشد. با شناهت بهتر روش های اصولی برای آبیاری مناطق کشاورزی علاوه بر هزینه های احتمالی از شوری و صدمات جدی به خاک نیز جلوگیری میشود. لذا در این مقاله قصد داریم تا به راه های موثر بر افزایش راندمان آبیاری در کشاورزی بپردازیم.

انواع آبیاری در کشاورزی :

به طور کلی تاثیر راندمان آبیاری در روش های مختلف آبیاری در کشاورزی متفاوت میباشد. با ادامه با معرفی کلیدی افزایش راندمان آبیاری در انواع آن همراه ما باشید.

افزایش راندمان آبیاری سنتی :

با استفاده از استخر ذخیره میتوان تا حدی راندمان آبیاری را بالابرد. همچنین با استفاده از تعیین ابعاد کرت و نوار یا جویچه متناسب با شدت جریان آب ، جلوگیری از آبیاری بی رویه و استفاده از لوله های پلاستیکی جهت انتقال آب به زمین ها و همچنین اصلاح شیب زمین تا حد بسیاری در این روش راندمان آبیاری را بالا خواهد برید.

افزایش تاثیر آبیاری کم فشار یا سطحی :

مکانیزم توزیع آب در سطح مزرعه در سیستم های سنتی و کم فشار یکسان میباشد. لذا اگر چه مکانیسم انتقال آب متفاوت است، اما روش های بیان شده برای بیشتر شدن راندمان آبیاری سنتی باعث افزایش راندمان آبیاری کم فشار نیز خواهد شد. اصلاح شیب، طراحی ابعاد و دبی ورودی به واحدهای آبیاری، تنظیم دور و میزان آبیاری با نیاز گیاه از موارد قابل ذکر است که توضیح داده شد.

راه های موثر بر آبیاری قطره ای :

راه ها و روش های موثر بسیاری بر افزایش راندمان آبیاری به روش قطره ای هستند. شما میتوانید از طریق استفاده از قطره چکان مناسب و همچنین استفاده از فیلتر های مناسب و شست و شوی آن ها در کنار تنظیم فشار و اسید شویی مناسب برای آن ها افزایش چشم گیری را در این نوع آبیاری داشته باشید.

افزایش راندمان در آبیاری بارانی :

راه های موثر در این آبیاری در این روش با توجه به استفاده از آبپاش های با کیفیت ، استفاده از سیستم در شرایط جوی مناسب ، استقرار صحیح آبپاش ها و همچنین تنظیم مناسب فشار آن ها میتوان تا حد بسیاری در خصوص راندمان آبیاری کشاورزی تاثیر داشت.

افزایش تاثیرپذیری در آبیاری تیپ :

راه های موثر بر افزایش راندمان در این آبیاری نیز تا حدی ساده میباشد. شما میتوانید با استفاده از نوار تیپ مناسب ، تنظیم فشار مناسب برای آبیاری ، استفاده صحیح و شست و شوی مداوم فیتر ها و همچنین عدم آبیاری بیش از اندازه در راندمان این نوع آبیاری بسیار تاثیر بگذارید.

کیفیت آب در راندمان آبیاری :

همچنین کیفیت آب نیز در آبیاری میتواند بسیار تأثیر داشته باشد.  در آب های نسبتا شور که امکان کشاورزی با آن وجود دارد آبیاری باید با دقت بیشتری انجام شود که به گیاه صدمه نرسد. از طرفی ممکن است که راندمان و آبیاری وحتی کیفیتنهای محصول نیز تحت تأثیر قار بگیرد. استفاده صحیح از دستگاه تصفیه آب کشاورزی مناسب میتوانید در این خوص صبسیار اهمیت داشته باشد.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *