تصفیه آب باغ

راه های افزایش تولید محصول :
4 (1)

تقویت خاک در افزایش تولید محصول های کشاورزی

راه های تقویت خاک و آبیاری و افزایش تولید محصول در کشاورزی ارتباط بسیاری با یکدیگر دارند. در زمینه فعالیت زراعت شناخت این روش ها از بسیاری از مشکلات جلوگیری میکند. لذا شناخت آنها دارای اهمیت بسیاری است. در ادامه میخواهیم به این راه های تقویت خاک و در نتیجه افزایش تولید محصول ها در زمینه کشاورزی بپردازیم.

راه های افزایش تولید محصول های کشاورزی و تقویت خاک

راه های تقویت خاک برای افزایش تولید محصول :

همان طور که میدانید تمامی گیاهان برای زنده ماندن نیازمند مواد موجود در خاک هستند. خاک زمین های کشاورزی ، میتواند با اضافه کردن کودهایی مناسب به خاک تقویت می شود به همین خاطر، کودها به دلیل سرشار بودن از اصلی ترین مواد مغذی رشد گیاه بسیار سودمند هستند. اما در ادامه به روش کمتر شناخته شده ایدر این خصوص خواهیم پرداخت.

بازگردانی بقایای گیاهان کشاورزی به زمین :

بازگردانی بقایای گیاهان کشاورزی به زیمن خاک را تقویت میکند. اما در برخی مواقع افراد با آتش زدن آن تأثیر ان را کاهش میدهند. گیاهان نیز دارای ساختار معدنی بوده و با دفن ، شخم زدن و مخلوط شدن آنها با خاک آن را تقویت میکنند. این در حالی است که با آتش زدن آن تمامی مواد معدنی آن دچار تغییر شده و میتواند برای خاک معایب خود را داشته باشد.

کنترل رطوبت زراعی ( FC) و رطوبت جذبی گیاه :

از دیگر روش های افزایش محصول از خاک با کنترل کردن رطوبت زراعی خاک که تأثیر بسیاری بر رطوب جذبی گیاه دارد میباشد. از این طریق میتوانید جذب آب گیاه را کنترل کنید. که نتیجه آن رشد خوب گیاه و محصولات کشاورزی خواهد بود.

رطوبت زراعی چیست ؟

بعد از گذشت زمان از آبیاری به مدت یک الی دو روز ، رطوبتی که در خاک میباشد را رطوبت زراعی مینامند. در این رطوبت ، آب به صورت آزاد وجود نداشته و هوا در خاک به اندازه کافی در جریان میباشد. در آزمایشگاه این میزان رطوبت توسط صفحه فشاری (فشار ۲۰۰ تا ۳۰۰ سانتی متر) تعیین می شود. معمولا این مقدار رطوبت تحت تاثیر شرایط فیزکی خاک نظیر ساختمان خاک بوده و در خاک های سبک و سنگین متغیر است. البته نوع آب و شوری آن نیز بر آن رطوبت زراعی تدثیر زیادی دارد. از این رو در صورتی که آب منطقه شور میباشد برای جلوگیری از ایجاد شوری خاک ، آب را با استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی قابل استفاده نمایید.

همچنین جذب موادمعدنی در هنگام کود دهی در خاک های دارای رطوبت زراعی مناسب بالاتر است. چرا که نقش آب برای انتقال مواد به خاک و در نتیجه گیاه حیاتی است. لذا کنترل آن هم برای تقویت خاک و هم برای افزایش تولید محصول کشاورزی اهمی دارد.

آبیاری با توجه به اقلیم ، گیاه و نوع خاک :

از راه های دیگر برای افزایش و بهینه سازی خاک ، آبیاری مناسب با شرایط و نوع کشاورزی در منطقه میباشد. به طور کلی تعیین مقدار آب و مراحل آبیاری برای گیاهان مختلف با توجه به بافت خاک، نوع گیاه و شرایط اقلیمی بسیار متفاوت است چون بارندگی کل یک منطقه برای تولید به مصرف مفیدی نمی رسد و بطور اجتناب ناپذیری مقداری از آن به هدر می رود. و در مواردی که آب دهی به اندازه نباشد زراعت دچار مشکل خواهد شد. و از طرف دیگر باید توجه داشت مصرف بیش از حد آب به منزله افزایش تولید محصول نخواهد شد و صرفا هزینه را افزایش میدهد. همچنین دقت داشته باشید که آبیاری به اندازه و در زمان های حساس و مهم رشدی گیاه، تثیر ثابل توجه و فراوانی بر رشد آن خواهد داشت.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 1 Average: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *