دانستی های علمی

آلودگی آب چاه
4 (2)

دلایل آلودگی آب های چاه ها و دلیل های آلوده شدن آب های زیر زمینی و روش های تصفیه ان و آزامایش های استفقاده برای تشخیص

آب چاه هم همانند دیگر آب ها میتواند در اثرات و دلایل مختلف دچار آلودگی شود که باید قبل از مصرف از سالم بودن آن برای نوع مصرف خود اطلاع حاصل شود در این بخش از آریا صاف قصد داریم تا بپردازیم به مضرات استفاده از آب چاه و راه های تشخیص و تصفیه آب آلوده چاه …

اگر نیاز به دستگاه های تصفیه آب کشاورزی و یا دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعب تا 5000000 مترمکعب داشتید کافیست فرم زیر را پر کنید تا کارشناسنان مجموعه ما با شما تماس بگیرند.


     

    چنانچه آب چاه در منطقه ای بکر و دست نخورده حفر شده باشد. معمولاً آب آن قابل شرب است. زیرا که بافت خاک مانند فیلتر عمل کرده و ناخالصی های همراه آب سطحی را به تدریج جذب نموده و باعث میشود آبی که سرانجام به لایه های زیرین راه می یابد پاکیزه و بدون آلودگی باشد. اگر بافت خاک شنی نباشد حتی میکروبها نیز در اثر عبور از آن لایه ها حذف می شوند. اما همچنین به دلایل زیر میتواند آب چاه قابل شرب نباشد :

    1. بافت خاک و سازندهای زیرزمین ممکن است به گونه ای باشند که آب را غیر قابل شرب و حتی غیر قابل مصرف آن نمایند اگر خاک مملو از مواد یا نمک های قابل انحلال در آب باشد. به تدریج این مواد در آب حل میشوند و موجب تغییر کیفیت آب میشوند. مثلا نمک طعام (کلرید سدیم) میتواند به مقدار زیادی در آب حل شود. اگر مقدار زیادی نمک در لایه های خاک باشد. بتدریج وارد آب شده و آب شیرین را به آب شور تبدیل میکند. در مواقع نادر حتی ممکن است بافت خاک حاوی مواد سمی مانند املاح ارسنیک باشد. در چنین شرایطی نیز آب غیر قابل شرب خواهد شد. در یک مقایسه ساده میتوان گفت آب چاه املاح بیشتری نسبت به آب رودخانه دارد. هر چند این زیادتر بودن املاح الزاماً به معنای غیر قابل شرب بودن آب نمیتواند باشد.
    تماس مستقیم با کارشناس فروش

    تماس مستقیم با کارشناس فروش

    دوم آنکه ممکن است از دهانه چاه، آب آلوده یا حیواناتی مثل موش وارد چاه شوند. در این حالت هم احتمال غیر قابل شرب بودن آب چاه مطرح می شود. برای دریافت قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی و انواع دیگر آب شیرین ها با ما تماس بگیرید.

    عواض مصرف آن از آب چاه غیر قابل شرب :

    چنانچه آب چاه سالم باشد مصرف آن هیچ عارضه ای نخواهد داشت خواه از چاه باشد خواه از رودخانه. اما اگر آلوده باشد طبیعتا حسب نوع آلودگی مشکلاتی را برای سلامتی انسان در پی خواهد داشت. به همین ترتیب در مورد آبیاری با آب چاه نیز میتوان گفت اگر میزان املاح آب کم باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد اما اگر میزان املاح آب زیاد باشد، هم گیاهان کاشته شده دچار مشکل خواهند شد و هم ممکن است بافت خاک دچار تخریب و فروپاشی شود.

    برسی آب چاه با آب رودخانه ای :

    پاسخ دقیقی نمیتوان به این پرسش داد. در حالت کلی آب چاه املاح بیشتری نسبت به آب رودخانه دارد. اما نمیتوان تنها به این دلیل گفت آب رودخانه بهتر از چاه است. چون کیفیت آب تنها در غلظت املاح موجود در آن خلاصه نمیشود و به پارامترهای دیگری هم بستگی دارد.

    دلایل آلودگی آب چاه :

    همانطور که پیشتر ذکر شد آلوده شدن آب چاه علل مختلفی میتواند داشته باشد.

    نفوذ آبهای آلوده: معمولا این اتفاق هنگامی رخ میدهد که بافت خاک شنی یا ماسه ای باشد و آبهای آلوده بدون آنکه با مانعی روبرو شوند براحتی به آبخوانها و لایه های آب زیرزمینی راه یابند. همیشه هم لازم نیست بافت خاک شنی باشد. مثلا اگر ماده آلوده کننده نیترات باشد. حتی اگر بافت خاک رسی هم باشد، یون نیترات از آب جدا نمی شود و نیترات به آبخوانها راه می یابد. زهاب زمینهای کشاورزی ممکن است در این حالت موجب آلودگی آب چاههای روستایی شوند. بنابراین چنانچه حجم زیادی از آبهای آلوده به مدت طولانی در اطراف چاهی باشد کاملاً محتمل است آب چاه نهایتا آلوده شود. این مورد در شهرها زمانی اتفاق می افتد که چاههای فاضلاب در کنار چاه آب قرار گرفته باشند. ( سالها پیش به همین دلیل آب شرب جنوب تهران حاوی نیترات بالایی بود). در روستاها هم وقتی زهاب زمین کشاورزی در اطراف چاه وارد زمین میشود بتدریج آب چاه آلوده می شود.

    و در این مرحله بهترین کار استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی است که آب را قابل استفاده برای کشاورزی نمود.

    نفوذ آلودگیها از دهانه چاه به داخل. معمولا وقتی از دهانه چاههای دستی بخوبی مواظبت نشود این اتفاق می افتد. گیاهان یا جانوران به داخل چاه سقوط میکنند و باعث آلوده شدن آن می شوند. اما در چاههای عمیق به علت سربسته بودن چاه این اتفاق نمی افتد در عوض ممکن است آب آلوده در لایه های سطحی زمین از مجاورت لوله جداره چاه به سمت پایین حرکت کند و باعث آلوده شدن آب موجود در لایه های زیرین شود.

    مصارف آب چاه و دلایل آن :

    آب چاه موارد مصرف آن متعددی دارد اما دو مورد آن بسیار مهم و حیاتی بوده و هستند. الف) مصرف آن جهت تامین آب آشامیدنی انسانها و حیوانات ب) مصرف آن جهت آبیاری زمینهای کشاورزی

    چنانچه از چاه برای تامین آب آشامیدنی یا حتی آبیاری مصرف آن می کنید پیشنهاد میشود برای سنجش کیفیت آن حتماً آزمایشهایی انجام پذیرد. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA توصیه میکند برای هر چاه آبی دستکم یکبار در سال آزمایشهای توتال کلیفرم، نیترات، کل مواد جامد محلول و pH انجام شود و در صورتیکه افراد کهنسال یا اطفال از آن آب مصرف آن میکنند، بازه زمانی تکرار آزمایشها کوتاهتر از یکسال باشد. همچنین توصیه میکند در صورت بروز هر یک از رویدادهای زیر، آزمایش آب فوراً انجام شود:

    1. عوض شدن ناگهانی شرایط محیطی مانند بروز سیل یا ساخت و سازهای وسیع صنعتی

    2. شناسایی مشکلی مشخص در منطقه ای که چاه در آن واقع شده

    3. تعویض قطعات یا تعمیرات چاه و تجهیزاتش

    4. ظهور تغییراتی در کیفیت آب مانند مزه، رنگ و بو

     

    دلایل و پارامتر های تشخیص کیفیت آب :

    این موضوع کاملاً به نوع مصرف بستگی دارد. مثلا اگر آبی صرف آشامیدن میشود پارامترهای موجود در استاندارد ۱۰۵۳ آب شرب باید سنجیده شوند. و اگر آبی برای استخر پرورش ماهی مصرف میشود پارامترهای موجود در استاندارد ۸۷۲۶ باید سنجیده شوند.

    و در کل برای هر مصرف پارامتر های خود را دارد که در استاندارد های مربوط به خودش کاملا کر شده و با استفاده از روش های متفاوت تصفیه آب کیفیت ان را به میزان نوع استفاده خود در میاورند.

    در حال حاظر بهترین گزینه برای تصفیه آب استفاده از دستگاه های آب شیرین کن است.

    شما هم به این نوشته امتیاز دهید
    [Total: 2 Average: 4]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *