دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

خصوصیات آب شیرین چیست
2 (1)

ویژگی ها و خصوصیات آب شیرین

همه ما میدانیم که خصوصیات یک آب شیرین به رنگ بو و مزه بر میگردد. به این صورت که آبی را که بی رنگ ، بی بو و بی مزه باشد را شیرین مینامیم. اما باید گفت ویژگی های آب شیرین بسیار گسترده تر از این موارد است. برای مثال آب ها دارای میکرو ارگانیسم های بسیاری هستند. از این رو نمیتوان تنها به رنگ ، مزه و بوی آن اکتفا کرد. برخی از آب ها ممکن است توسط برخی به همین روش بدون مشکل در نظر گرفته شوند. و پس از مصرف این آبها توسط افراد بیماری ها و صدمات جانی جدی به همراه داشته باشد. در واقع به دلیل حساسیت بالا استفاده از آب شیرین باید تمامی مواردی را در نظر گرفت. خصوصیات آب شیرین توسط آزمایش های خاصی تعیین میشود. در این آزمایشها آب های مورد نیاز برای تصفیه مانند آب دریا را به آزمایش میبرند. این آزمایش ها مقادیر مختلفی همچون EC آب را مشخص میکنند. و در آخر توسط اطلاعات به دست آمده ، دستگاه آب شیرین کن را متناسب با این اطلاعات میسازند. در آخر همان خصوصیات را برای بار آخر مورد آزمایش قرار داده تا مقادیر مربوط به آب شرب را در آن تأیید کنند. لذا میتوان گفت که شناخت بهتر ویژگی های آب شیرین و مقادیر آن میتواند دارای اهمیت بسیاری باشد. پیس از شروع تعریف آب شیرین را جهت درک بهتر شما آورده ایم.

ویژگی ها و خصوصیات آب شیرین

تعریف آب شیرین :

آب شیرین شامل آبهایی است که بعد از آزمایش های مربوطه تشخیص داده شود که مقادیر آن ها همچون موارد معدنی و نمک ها در سطح قابل قبولی قرار گرفته باشند. در واقع آب شیرین آبی است که از کیفیت مناسبی برخوردار است و خواص شیمیایی و بیولوژیکی آن تایید شده می‌باشد، و هیچ اثر مضر و مخربی در بدن انسان ایجاد نمیکند. مولکول آب دارای فرمول شیمیایی H2O می باشد و از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن و پیوند های کووالانسی تشکیل شده است. همان طور که گفته شد تشخیص خصوصیات و ویژگی های آب های شیرین به طور صد در صد قابل اعتماد نیست. با این حال در این مطلب سعی شده که این موارد به صورت خلاصه گفته شود. در ادامه به برسی خصوصیات و ویژگی های آب های شیرین خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید به صفحه آب شیرین کن چیست در آریا صاف مراجعه کنید.

خصوصیات و ویژگی های آب شیرین :

همان طور که اشاره شد ، خصوصیات و ویژگی های آب شیرین به مقادیر مربوط میشود که طی آزمایش های مربوطه تعیین شده است. در واقع برای تشخیص یک آب شیرین کاملا بی عیب بدون حدس گمان ، از آزمایشهایی برای تعیین مقادیر از آن ها میشود. این مقادیر عوامل زیادی را همچون ترکیبات شیمیایی ، سنگ های معدنی ، میکرو ارگانیسم ها و مقدار نمک در مقدار مشخصی از آب را تعیین میکند. در صورتی که مقادیر تا درصدی از آب وجود داشته باشد که برای انسان مشکلی ایجاد نکند ، آب شیرین یا به اصطلاح قابل شرب است. البته باید در نظر داشت که این آب ها همچنان امکان تغییر بو ، مزه و رنگ آنها وجود دارد.

در مواردی مانند برخی از میکروارگانیسم ها این مورد چندان قابل تشخیص نیست. لذا توصیه میشود پیش از روش هایی مانند مقطر سازی آن ، از این آبها استفاده نشود. در ادامه این بحث به معرفی ویژگی های ساده برای تشخیص آب های شیرین به شما داده میشود. به طور کلی خصوصیات و ویژگی های آب شیرین شامل املاحی و میکروارگانیسم میشود که باعث تغییر مزه ، بو و رنگ این آبها میشود. در واقع املاح به دلیل ویژگی های هر یک میتواند ویژگی های بسیاری را تغییر دهد برای مثال در خصوص طعم آب ها ، املاح مختلفی مانند آهن، منگنز، کربنات و نمک و … طعم های خاصی به آب می‌دهند. همچنین نفوذ مواد مختلف شیمیایی و تغییرات مواد آلی و گیاهان تغییر میگذارد. البته در آب های شهری کلر در آن ها مزه را تغییر میدهد. که به دلیل تشخیص مقدار بی ضرر آن در بدن توسط نهاد های مربوطه تا زمانی که بالاتر از آن نباشد. مشکلی برای بدن ایجاد نمیکند.

ویژگی ها و خصوصیات آب شیرین

ویژگی رنگ بو و مزه در آب های شیرین :

در خصوص بو در آبها میتوان گفت که در صورت وجود برخی از مواد آلی ، بو در آب ها ایجاد می‌شود. و از طرف دیگر گاهی به دلیل آلودگی های صنعتی و افزایش فعالیت بیولوژیکی میتواند باعث بو نامطلوب گردد. به خصوص در موارد مربوط به میکرو ارگانیسم ها این مورد بسیار خطرناک بوده و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده شود. چرا که در این سطح فعالیت میکروب ها تا حد بالایی در آب ها رشد کرده است.

در برخی از این موارد نیاز به تصفیه فاضلاب است. برای این کار افراد می توانند از پکیج تصفیه فاضلاب استفاده کنند.

در آخر جهت شناسایی و بیان خصوصیات و ویژگی های آب شیرین میتوان به رنگ آن توجه داشت. دارای نمک های آهن باشد رنگ آن رو به قرمزی و اگر دارای نمک های منگنز باشد رنگ آن قهوه ای متمایل به سیاه می‌شود. زردی آب نشانه وجود ترکیبات گیاهی و اسیدهای آلی یا وجود خاک رس می‌باشد. همچنین سبزی آب به دلیل گیاهانی مانند جلبکها است. توجه داشته باشید که این روش ها به صورت موقت بوده و به هیچ عنوان به صورت صددرصد نمیتوان به آن اعتماد کرد. لذا پیش از مصرف توصیه میشود آب موجود در منبع مورد نظر را مورد آزمایش قرار دهید.

دستگاه های مورد نیاز برای تصفیه آب و شیرین سازی آب:

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 1 Average: 2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *