دانستی های علمی

حذف کلر از آب آشامیدنی
0 (0)

همانطور که دانستیم برای ضد عفونی و گند زدایی آب آشامیدنی از شیوه تزریق کلر در آب بکارگیری میشود که به دلیل در دسترس بودن کلر و هزینه پایین آن  این شیوه متداول می باشد.

از آنجا که مقداری از این کلر در مرحله پایانی یعنی در زمان مصرف آب آشامیدنی در داخل آب باقی می ماند در دراز مدت کلر باقی مانده در آب منجر به ایجاد بیماری هایی می شود که در مطلب مربوط به مضرات کلر به آن اشاره نمودیم.

در این جا قصد داریم شیوههای حذف کلر از آب آشامیدنی یا تصفیه آب از وجود کلر را بیان کنیم تا از بیماری های ناشی از مصرف کلر در دراز مدت پیشگیری نماییم

 

جوشاندن آب

اولین شیوه ی که خیلی ها برای تصفیه آب از آن بکار میگیرند تصفیه آب به شیوه جوشاندن آب می باشد که با این کار قصد دارند املاح و میکروب های داخل آب را از بین برده و آب را با جوشاندن تصفیه نمایند این شیوه در گذشته جهت تصفیه آب بسیار متداول بود اما باید توجه نمود در شیوه تصفیه آب با حرارت ( جوشاندن آب آشامیدنی) کلر موجود آب آشامیدنی حذف نخواهد شد.

میدانیم تصفیه آب به شیوه جوشاندن هزینه بر می باشد و برای تصفیه آب مقرون به صرفه نخواهد بود همچنین زمان زیادی در این شیوه تصفیه آب اتلاف می شود که در شیوه های تصفیه آب خانگی به طور مفصل به آن اشاره شده است.

 

حذف کلر از آب آشامیدنی با بکارگیری از آب لیمو

شیوه ی کاربردی برای حذف کلر اضافه کردن آبلیمو در آب آشامیدنی  می باشد. در شیوه از بین بردن کلر با آبلیمو به ازای هر یک لیتر آب سه قطره آبلیمو به آن اضافه می نماییم ، به خاطر خاصیت موجود در آبلیمو پس از اضافه شدن به آب منجر به حذف کلر آب می شود.

در این شیوه کلر از آب حذف می شود اما در صورت وجود املاح مضر دیگر در آب این شیوه نمی تواند کارآمد باشد.

 

حذف کلر با در ارتباط قرار دادن آن با محیط

شیوه ی دیگر برای حذف کلر قرار دادن آب در فضای آزاد می باشد که به این طریق کلر با هوا ترکیب شده از بین می رود در نتیجه کلر از آّب حذف می شود در این شیوه برای مدتی بسته به حجم آن باید آب را در محیط قرار داد.

آن چه از این شیوه پیداست عدم اطمینان از حذف کلر آب و نیز اتلاف زیاد زمان می باشد.

حذف کلر با بکارگیری از شیوه های فوق هیچکدام قابل اطمینان و مکفی نمی باشد و نیز املاح مضر دیگری را که احتمال وجود آن در آب آشامیدنی می باشد را حذف نمی کنند.

 

حذف کلر با دستگاه تصفیه آب

حذف کلر با بکارگیری از دستگاه تصفیه آب خانگی به این صورت است می باشد که دستگاه تصفیه آب خانگی تمام املاح آب از جمله کلر را حذف و آب سالم و بهداشتی در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

در حذف کلر با دستگاه تصفیه آب به شیوههای مختلفی از جمله بکارگیری از شیوه کربن فعال(Active Carbon) ، فیلتراسیون (UF) و اسمز معکوس (RO) می باشد، که این سه شیوه قادر به حذف تمام ناخالصی موجود در آب، حذف کلر ،حذف املاح و میکروب های موجود در آب مانند انواع باکتری ها، نیترات، نیتریت و همچنین رنگ و طعم آب می باشد.

البته برای حذف کلر با دستگاه تصفیه آب کیفیت دستگاه و فیلتر های آن نقشی کلیدی دارند که باید به آن توجه نمود.

شیوه اسمز معموس (RO) امروزه از مدرن ترین های شیوه تصفیه آب می باشد که در جهان مورد بکارگیری قرار گرفته است.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *