دانستی های علمی

تصفیه آب چاه
0 (0)

روش های تصفیه آب چاه با دستگاه های تصفیه آب کشاورزی

تصفیه آب چاه دارای روش هایی مانند اسمز معکوس، سختی گیر رزینی و نانوفیلتراسیون می باشد. امروزه عواملی همچون شوری آب چاه، آلودگی به فاضلاب و پساب و همچنین ذرات معلق آن سبب روی آوردن به روش های تصفیه آب چاه گردیده است.

تاریخچه تصفیه آب چاه

بکارگیری منابع آب های زیرزمینی در ایران ریشه بسیار تاریخی و کهن دارد. پیشینیان ما به منظور تامین آب مورد نیاز خود اقدام به حفر قنات نمودند و قرن ها بدین روش توانستند منابع آبی خود را مدیریت و بهینه سازی نمایند. قنات یک راهروی زیرزمینی است که آب را از آبخوان یا سفره آب زیرزمینی به اراضی پست تر منتقل می کند. در واقع، قنات متشکل است از چندین چاه که بصورت عمودی در یک سطح شیب دار حفر شده اند و این چاه ها در زیر زمین با یک راهروی با شیب ملایم تر از سطح زمین به یکدیگر متصل می شوند.

به علت رشد جمعیت زمان حال ، فشار بیشتری برای تامین آب به ویژه از منابع زیرزمینی به وجود آمده که نتیجه آن تاسیس چندین حلقه چاه آب در نقاط مختلف ایران  است. در این بین بکارگیری از چاه های عمیق بر خلاف قنات ها چندان بی دردسر نبوده و نیاز به تصفیه آب به شدت احساس میشود.

در اثرات شور بودن یا تلخی آب های چاه، آلوده بودن به فاضلاب و پساب های صنعتی و انسانی، کدورت و ذرات شن و ماسه موجود در آب سبب روی آوردن به تصفیه آب چاه شده است.

 

روش های تصفیه آب زیرزمینی

توجه کنید که روش های تصفیه آب چاه باتوجه به کیفیت آن طراحی مشوند. در بعضی از موارد صرفاً با انجام کلر زنی، می توان از آن بکارگیری نمود. کلر زنی یکی از ساده ترین روش های تصفیه این آبها می باشد که به وسیله آن می توان انواع باکتری، میکروب و ارگانیزم های آب را از بین برد. اما بعضی از چاها به علت شوری (تلخی) بالا نیاز به فرآیند بیشتر دارند.

بکارگیری از انواع آب شیرین کن های صنعتی در آب های چاه ها نیز کاربرد دارد. همچنین می توان از آب شیرین کن دریایی به منظور تصفیه آب چاه نزدیک دریا بکارگیری نمود. روش هایی مانند اسمز معکوس یا همان RO، بکارگیری از سختی گیر رزینی و همچنین نانوفیلتراسیون از دیگر روش های رایج میباشد.

در روش اسمز معکوس عوامل شوری، املاح و سختی آب به وسیله غشاء نیمه تراوا و با کمک پمپ فشار قوی از آب جدا می شوند و در نتیجه آب با خلوص بسیار بالا و کیفیت مناسب تولید می گردد. در روش سختی گیر رزینی در تصفیه آب چاه صرفاً عوامل سختی موقت آب دارای یون های کلسیم و منیزیم از آب خارج می شوند و سایر کاتیون ها و آنیون های آب همچنان در آن باقی خواهند ماند.

آبهای زیرزمینی به علت ساختار و شکل زمین شناسی خود، مانند یک فیلتر شنی بزرگ عمل می نماید و بنابراین بخش بسیار زیادی از ذرات معلق و شن و ماسه را از خود عبور نمی دهد. اما همین ترکیب طبیعی زمین به دلایل مختلف و در اثر عواملی همچون زلزله و یا کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی بر هم می خورد و سبب می گردد چاه میزان بسیار زیادی شن و ماسه را پمپاژ نماید. در این قبیل مواقع بکارگیری از انواع فیلتراسیون شنی، هیدروسیکلون و یا در صورت نیاز اولترافیلتراسیون در تصفیه آب چاه توصیه می گردد.

کاربرد تصفیه آب های زیرزمینی

دستگاه آبشیرین کن چاه کشاورزی یکی از رایج ترین روش ها می باشد. در صنایع کشاورزی به علت ارزش افزوده تولیدی پایین و به علت حجم بسیار بالای مصرف آب، قیمت دستگاه آبشیرین کن بسیار اهمیت دارد. توجه به نوع محصول کشاورزی و کاربرد آن در انتخاب روش تصفیه نیز نقش مستقیم دارد. در صورت بکارگیری از روش های آبیاری بارانی و یا گلخانه ای بکارگیری از آب شیرین با سختی کمتر توصیه می گردد. در هر حال بکارگیری از تصفیه آب چاه به می تواند سبب افزایش راندمان محصولات کشاورزی گردد. جهت مشاهده میزان کاهش راندمان محصولات کشاورزی با توجه به شوری آب لینک زیر را دانلود نمایید.

 

بکارگیری از تصفیه آب چاه کاربردهای دیگری همچون، آب آشامیدنی، صنعتی و بهداشتی را نیز دارد. در هر صورت آب چاه یک منبع مهم اما محدود می باشد که می توان با روش های مناسب تصفیه از آن به بهترین نحو بکارگیری نمود.

 

تصفیه اب

همچنین شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آبشیرین کن کشاورزی از صفحه مربوطه از طریق لینک قرار داده شده دیدن کنید.

 

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *