دانستی های علمی

اهمیت تصفیه آب شور
0 (0)

اهمیت تصفیه آب شور دریا

اهمیت تصفیه آب شور برای مصرف یکی از موارد مهم در سراسر کره زمین است. این آب در برخی مناطق نزدیک به دریا یکی از در دسترس ترین منبع بی پایان آب برای مصرف میباشد. استفاده و تصفیه آب شور کاربرد ها و مصارف زیادی دارد. این مورد با استفاده از دستگاه تصفیه آب دریایی برای آب های شور امکان پذیر است. در ادامه به معرفی این دستگاه تصفیه آب شور خواهیم پرداخت.

اهمیت دستگاه تصفیه آب شور :

دستگاه آب شرین کن دریا یکی از دستگاهای تصفیه آب شور میباشد. این آبش یرین کن ها با استفاده از فرآیند اسمز معکوس، آب شور را شیرین می کنند. در چند سال اخیر، انواع مختلفی از دستگاه‌‌های آب شیرین کن وجود دارند که باید طبق مصارف خود آن را بهینه انتخاب کنید. در ادامه به معرفی آب دریا به عنوان منبع مهم آب برای مصرف خواهیم پرداخت.

علت و اهمیت تصفیه آب دریا :

وجود آب قابل شرب و استفاده از آن یکی از موارد مهم برای زنده ماندن تمامی موجودات است. بیشتر از 1.5 میلیون کیلومتر مکعب آب، 70% سطح زمین را پوشانده است؛ اما 96.5% این حجم از آب را آب‌های شور تشکیل می‌دهد. 99% آب‌های شیرین باقی‌مانده نیز به شکل یخچال‌های طبیعی و یا رطوبت خاک در زمین وجود دارند و استفاده از آنها برای انسان ممکن نیست. 1% باقیمانده به‌عنوان آب مناسب که می‌تواند به مصرف جانداران برسد، در نظر گرفته می‌شود. متأسفانه منابع آب شیرین بر روی کره زمین با سرعتی در حدود ۲۰۰ میلیارد مترمکعب بر روز در حال مصرف است و همین منابع آب شیرین محدود نیز به شکل مناسبی بر روی کره زمین وجود ندارد.

روش های زیادی جهت تصفیه آب های شور وجود دارد. یکی از بهترین روش های تصفیه آب های شور در دنیا فرآیند اسمز معکوس میباشد. در ادامه به معرفی روش RO یا همان اسمز معکوس خواهیم پرداخت.

اهمیت نقش اسمزمعکوس یا RO در تصفیه آب شور :

روش تصفیه اسمز معکوس یک فرآیند جداسازی غشایی میباشد که آب را با ایجاد یک فشار اسمزی بیش از فشار اسمزی آب دریا، از نمک جدا می‌کند. ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگی که از این تکنولوژی برای تصفیه آب دریا، آب لب‌شور و آب‌های سطحی استفاده می‌کند شناخته می‌شود. ممبران اسمز معکوس از عبور نمک از درون خود ممانعت کرده و تنها به آب اجازه عبور می‌دهد. البته برای برخی از مصارف باید پیش تصفیه نیز برای طول عمر بالاتر فیلتر ها و جهت از بین بردن میکرو اورگانیسم ها استفاده شود.

 

 

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *