دانستی های علمی, دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب در داروسازی
5 (1)

نقش آب در صنعت داروسازی و انواع آب ها و نحوه تصفیه آن ها در صنایع دارویی

تصفیه آب در داروسازی نقش بسیار مهمی دارد. مصرف آب در صنایع دارای حساسیت بالایی هستند. در صنایع دیگر احتما آنکه تنها محصول کیفیت کمتری داشته باشد را به دنبال دارد. این درحالی است که در صنایع دارو سازی این مورد میتواند به کل جان مردم را به خطر اندازد. لذا در این صنعت باید از آب خالص استفاده شود. لذا خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی در این صنعت داروسازی یکی از موارد با اهمیت میباشد. در ادامه به معرفی کامل آب در داروسازی خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    تصفیه آب دارویی

    در صنایع داروسازی از انواع روش‌ها برای تصفیه آب یعنی هوازی و بی‌هوازی استفاده می‌شود. در زیر به هر کدام از روش‌های تصفیه آب دارویی اشاره شده است:

    • روش اسمز معکوس: دستگاه تصفیه آب RO یا اسمز معکوس به عنوان یکی از راهکارهای با هزینه کم‌تر و پرطرفدار برای تصفیه آب داروسازی به شمار می‌آید. اگر قصد استفاده از دستگاه اسمز معکوس در صنایع داروسازی را دارید، این موضوع را در نظر داشته باشید که که به دلیل وجود صافی با خلل و فرج زیر، آماده گرفتگی توسط باکتری و ویروس است. به همین دلیل نیاز به مراقبت و تمیز کردن فیلترهای دستگاه وجود دارد.
    • سیستم تقطیر: دستگاه‌های تقطیر از سری دستگاه‌های پرطرفدار در داروسازی است و می‌تواند تأثیر بسزای خود را در تصفیه آب داروسازی بگذارد. علاوه بر این، روش تقطیر دقت بیش‌تری در بسیاری از روش‌های تصفیه دارویی دارد.
    • روش تبادل یونی: از روش‌های مورد استفاده دیگر در تصفیه فاضلاب دارویی می‌توان تبادل یونی را نام برد. در این روش که یکی از بهترین‌ها برای تصفیه آب دارویی مورد استفاده در صنایع داروسازی است، یون‌های آزاد و مضری که در آب حضور دارند، با استفاده از الکترود‌هایی تعبیه شده در دستگاه جذب می‌شوند. این روش به این گونه است که کاتیون‌هایی از طریق الکترودها در آب ایجاد می‌شوند که رادیکال‌های آزاد مضر آب را به خود جذب کرده و آن‌ها را از آب حذف می‌کنند.
    • گندزدایی با پرتو فرابنفش UV : یکی از روش‌هایی که با استفاده از پرتو افکنی انجام می‌شود، روش گندزدایی فرابنفش است. این سیستم بر روی یون‌های با خاصیت منفی برای آب تأثیر گذاشته و موجب ته‌نشین شدن آن‌ها می‌شود. این روش در واقع یکی از بهترین روش‌ها برای حذف مواد شیمیایی، باکتری و میکروب‌ها از آب است که در بسیاری از مواقع از آن استفاده می‌شود. ناگفته نماند که استفاده از این روش هزینه زیادی نسبت به روش اسمز معکوس دارد و به همین دلیل می‌تواند کم‌تر مورد استقبال قرار گیرد.
    نقش آب در صنعت داروسازی و انواع آب ها و نحوه تصفیه آن ها در صنایع دارویی

    نقش تصفیه آب در داروسازی :

     آب به طور گسترده به عنوان یک ماده اولیه در پروسه های فرمولاسیون، ساخت وسنتز مواد اولیه و تولید فرآورده های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا همان طور که گفته شد استفاده از آن حساسیت بالایی دارد. به همین دلیل تصفیه فاضلاب و آب در داروسازی الزامی میباشد. آب ها مورد استفاده در این صنعت دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

    انواع آب ها در صنایع دارویی :

    انواع آب ها در صنایع دارویی به صورت زیر میباشد :

    • آب خالص در مصراف عمومی داروسازی (PW (Purified Water
    • آب مناسب تزریق در صنایع دارویی (WFI (Water For Injection
    • آب با درصد خلوص بالا (HPW (Highly Purified Water
    • آب به صورت بخار جهت استریلیزه کردن ابزار

    در ادامه هر کدام از این آب ها را به صورت حخلاصه برای شما شرح خواهیم داد.

    آب خالص PW در مصارف عمومی و تصفیه این نوع آب در داروسازی :

    آب PW از آب آشامیدنی به دست می‌آید و معمولا آب PW را برای بدست آوردن آب WFI یا آب مناسب برای تزریق به کار می‌یرند. به این صورت که این آب را از فرآیند اسمز معکوس می‌گذرانند و آن را خالص سازی می‌کنند.

    آب WFI برای استفاده در تزریقات در صنایع دارویی :

    آب برای تزریق یا WFI برای مصارف تزریقی ساخت محصولات تزریقی و شستشوی دستگاه‌های مخصوص ساخت محصولات مخصوص تزریق به کار می‌رود. تصفیه این نوع آب را در دارو سازی از طریق سیستم های اسمز معکوس تصفیه شده که سپس با سیستم های ضدعفونی UV موارد بیولوژیکی آب را حذف کرده و آب را تصفیه میکنند.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.


      آب HPW و چگونگی تصفیه این نوع آب در صنایع دارویی:

      این نوع آب بسیار خالص است و درجه خلوص آن از آب PW و WFI بیشتر است. آب HPW زمانی استفاده می‌شود که آب در داروسازی برای تولید فرآورده‌های دارویی بکار رود که کیفیت بیولوژیکی آنها باید بسیار بالا باشد. این آب برای تزریق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تصفیه این نوع آب این در صنایع داروسازی با فرآیند دابل اسمز معکوس یا Double RO تولید میشود.

      موارد گفته شده در بالا آب هایی مورد نیاز در صنایع دارویی میباشد که هر کدام وظیفه منحصر به فرد خود را دارند. دستگاه تصفیه آب صنعتی قادر به تولید اب مورد نیاز در هر کدام از این آب ها خواهند بود. این سیستم های اسمز معکوس قادر به تولید آب با درصد خلوص 99.9 هستند که اهمت استفاده از آنها را در صنایع داروسازی دو چندان میکند.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 1 Average: 5]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *