دانستی های علمی

تصفیه آب بویلرهای صنعتی و ویژگی های آب بویلر
0 (0)

تصفیه آب بویلرهای صنعتی و ویژگی های آب بویلر : تصفیه آب برای گردش در بویلر های صنعتی، پراهمیت ترین عاملی است که نقش مهمی در افزایش عملکرد و طول عمر این تجهیزات ایفا می کند . در صورتی که به این موضوع توجه نشود  راندمان بویلر با شیب زیادی کاهش پیدا کرده و در نتیجه طول عمر دستگاه کم می شود. از نشانه هایی که در بویلرها به دلیل عدم تصفیه مناسب آب اتفاق می افتندمی توان به : داغ شدن بیش اندازه فلزات حاوی آب، عدم توان تولید آب و بخار با کیفیت و دمای مد نظر و نیز افت جریان و راندمان دستگاه اشاره کرد .

ویژگی ها و پارامتر های فیزیکی کیفیت آب تصفیه شده و مناسب برای بویلر

مشخصات دقیق فیزیکی و کیفیت آب بویلر، به عوامل مختلفی وابسته است که می توان به فشار کاری و نوع استفاده بویلر (آب یا بخار)  اشاره کرد. اما به صورت کلی برای بویلرهای با فشار پایین، برای پیشگیری و جلوگیری از خوردگی و رسوبگذاری، می توان جدول راهنمای زیر را ارائه نمود:

میزان مجازپارامتر
حداکثر مقدار مجاز1 ppmسختی  کل (Total Hardness)
حداکثر میزان 600 ppmقلیائیت کل (Total Alkalinity)
حداکثر 150 ppmسیلیس
ماکسیمم 0.1 ppmآهن
10.5 – 8.5pH
 حداکثر 2,500 – 2,200 ppm

املاح (TDS)

 0 ppm اکسیژن محلول
 0 ppm دی اکسید کربن

هدف از استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی برای بویلر ها چیست ؟

استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی می تواند املاح و نمک آب را تقریبا به صفر برساند به همین دلیل می توانند باعث جلوگیری از موراد زیر شوند :

  • -جلوگیری از رسوب گذاری بر روی سطوح فلزی که موجب تضعیف فلز و اتلاف حرارت می شود.
  • جلوگیری از خوردگی به وسیله اکسیژن
  • جلوگیری از کاهش pH به زیر عدد 9 که باعث ایجاد خوردگی می شود.
  •  جلوگیری از آلوده شدن بخار کندانس شده

 

عدم استفاده از دستگاه های RO  چه پیامد هایی دارد ؟

آب تصفیه نشده، حتی اگر از آب شهری تأمین شده باشد، حاوی نمک های محلولی است که با افزایش دمای آب تبدیل به رسوب می شوند. بخش عمده رسوبگذاری ناشی از املاح به واسطه وجود یونهای “کلسیم” و “منیزیوم” می باشد که پارامتری به نام سختی آب را تشکیل میدهند. مهمترین و اصلی ترین مشکلی که این موضوع به وجود می آورد، کاهش انتقال حرارت و به دنبال آن داغ شدن بیش از حد فلز و افت راندمان بویلر خواهد بود. رسوبگذاری علاوه بر مشکلات ذکر شده، باعث گرفتگی در لوله ها و افت دبی شده و با کاهش نرخ بخار خروجی می تواند برای تجهیزات و دستگاه هایی که در پایین دست بویلر قرار گرفته اند، مشکلاتی ایجاد نماید.

همان طور که گفته شد دستگاه های تصفیه آب صنعتی در سلامت فیزیکی این دستگاه ها بسیار اهمیت دارد. لذا استفاده از آن در این سیستم ها ضروری است. در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در خصوص خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی میتوانید از این لینک استفاده کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *