دستگاه تصفیه آب صنعتی

تشخیص زمان تعویض ممبرین دستگاه RO صنعتی
0 (0)

تشخیص زمان تعویض و  نکاتی در مورد نحوه تعویض ممبرین دستگاه های تصفیه آب RO اسمز معکوس صنعتی – در این مقاله درمورد تشخیص زمان تعویض ممبرین ها و همچنین دستور العمل تعویض آنها مطالبی نوشته شده است

ممبرین ها ( دستگاه های تصفیه آب صنعتی و یا آب شیرین کن اسمز معکوس RO ) می توانند طول  عمر طولانی داشته باشند اما این قضیه منوط به وجود شرایطی خاصی است. از جمله این شرایط می توان به طراحی خوب دستگاه آب شیرین کن ro ، اپراتورهای مجرب وآموزش دیده و مراقبت و شرایط نگهداری خوب اشاره نمود . اما هرچقد که شرایط نگهداری ممبرین ها عالی باشد در نهایت باز هم نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد . معیار های تشخیص زمان تعویض ممبراین ها در هر مورد می تواند متفاوت باشد . در این مقاله ی فنی پارامترهایی که باید در تصمیم گیری برای تعویض ممبرین ها بررسی شوند را بیان خواهیم کرد .

کیفیت نفوذپذیری ممبرین های دستگاه RO صنعتی

مهم ترین  دلیل برای تعویض  ممبرین های دستگاه تصفیه آب RO این است که آنها دیگر میزان و کیفیت نفوذپذیری مطلوب را ندارند. میزان نفوذپذیری تحت تأثیر شوری آب ، خوراک ، سرعت جریان ، دما ،ریکاوری ، رسوب ، مدت زمان استفاده و یا تاریخ تولید ممبرین ها و بسیاری از عوامل دیگر است .

تغییر هر یک از عوامل بالا اغلب می تواند منجر به افزایش یا کاهش میزان نفوذپذیری ممبرین شود. به عنوان مثال ، اگر ممبرین ها کثیف باشند و نفوذپذیری آنها ضعیف باشد ، تمیز کردن ممبرین ها اغلب باعث بهبود میزان نفوذپذیری می شود.

علاوه بر این ، افزایش سرعت جریان آب، یا کاهش دمای خوراک و یا کاهش ریکاوری باعث  افزایش نفوذپذیری می شود. اما افزایش سرعت جریان نیز می تواند منجر به افزایش رسوب شود و کاهش ریکاوری باعث کاهش مقدار آب خروجی می شود. به طور کلی ، هنگامی که ممبرین ها کثیف شده اند و تمیز کردن آنها  نمی تواند کیفیت نفوذپذیری را به شرایط مورد نظر برگردانند ، معمولاً زمان آن است آنها را تعویض کنید.

نفوذپذیری ممبرین ها همچنین می تواند به علت مسائل مکانیکی مانند نشت O-ring یا بازشدن چسب ، کاهش یابد. آزمایش لوله ی فشار می تواند در تعیین محل نشت احتمالی O-ring یا سایر عناصر مشکوک کمک کند. عناصر تکی را می توان با آزمایش حباب تست کرد تا مشخص شود که آیا خطوط چسب و اجزاء مکانیکی هنوز خوب کار می کنند یا نه. در بسیاری از موارد در صورت تعویض O-ring های معیوب یا عناصر آسیب دیده ، نفوذپذیری بهبود پیدا می کند . به خاطر داشته باشید که اگر خطوط چسب در هر المان آسیب دیده باشد ، باید علت آن بررسی شود. بنابراین به سادگی با تعویض کردن عناصر ، علت آن برطرف نمی شود و احتمالاً همین اتفاق در مورد قطعات جایگزین شده نیز رخ می دهد . پس حتما دقت کنید که علت آن را پیدا کنید .

محدودیت فشار خوراک در دستگاه های تصفیه آب صنعتی

با گذر زمان و افزایش زمان استفاده از ممبرین ها و کثیف شده و کدر شدن ممبرین ها ، فشار خوراک روی دستگاه تصفیه آب RO صنعتی ممکن است افزایش یابد. در بسیاری از موارد ، فشار خوراک مورد نیاز پمپ بسیار بیشتر از فشار قوی طراحی شده برای حفظ جریان میشود. تمیز کردن درست ممبرین ها بهترین راه برای رفع این مشکل است. در مواردی که dP یا فشار خوراک کاهش نیابد ، ممکن است ممبرین ها نیاز به تغییر داشته باشند .

گاهی اوقات مشتری می تواند از تعویض همه ی ممبرین ها جلوگیری کند. مشخص کردن محل رسوب می تواند به تعیین اینکه کدام ممبرین  باید تعویض شوند کمک کند.

توصیه می کنیم سر پوش و دنباله ی ممبرین را از یک طرف لوله ی فشارخارج کرده و آب آن را تخلیه کنید (به مدت 20 دقیقه) و ممبرین را وزن کنید. هر ممبرین به طور معمول حدود 16 کیلوگرم وزن دارد. هنگام تخلیه اگر فهمیدید که دنباله ی ممبرین به طور قابل توجهی از سرپوش یا قسمت جلویی ممبرین سنگین است ، احتمالاً پوسته پوسته شدن رخ داده است.

این امر معمولاً نشانگر رسوب بیولوژیکی ، کلوئیدی یا ذرات هستند.  وزن کردن همه عناصر از یک مخزن تحت فشار ممکن است به تعیین تعداد عناصری که نیاز به تعویض  دارند کمک کند.

 

تعویض  کامل ممبرین یا تعویض قطعات جزئی

برخی از دستگاه های RO همه ممبرین ها را در همه ی رشته ها به طور همزمان تغییر می دهند ، در حالی که بعضی از آنها فقط یک رشته را تغییر می دهند . همه اینها به شرایط خاص بستگی دارد.توجه کنید توصیه می کنیم که در صورت انجام تعویض جزئی ، سوابق مربوط به موقعیت قطعات جدید و قدیمی را در داخل مخازن تحت فشار ثبت و نگهداری کنید .

عناصر جدیدی که در سیستم نصب می شوند باید همیشه در انتهای لوله فشار قرار بگیرند. این امر مانع ازسرریز و فساد زود رس آنها می شود .

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *