دانستی های علمی

عملکرد ممبران در تصفیه آب اسمز معکوس :
0 (0)

معرفی فیلتر های ممبران و ممبرین تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

اهمیت عملکرد فیلتر های ممبران در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس بسیار بالا میباشد. در صروتی که این فیلتر کیفیت مناسب را نداشته باشد عملکرد کل سیستم عملا بی فایده خواهد بود. پس باید به کیفیت فیلتر ممبرین در سیستم اسمز معکوس توجه بسیار نمایید. پیش از آنکه به برسی عملکرد فیلتر های ممبرین در تصفیه آب به روش اسمزمعکوس بپردازیم بهتر است این فیلتر را به خوبی معرفی نماییم.

معرفی فیلتر ممبرین :

ممبران یا ممبرین یک غشاء نیمه تراوا میباشد که در مسیر آب های نیاز به بهبود قرار میگیرد. که با استفاده از فشاری که در سیستم اسمز معکوس ایجاد میشود آب کاملا خالص را از خود عبور میدهد. پیش از آنکه در خصوص سیستم اسمز معکوس در فیلتر ممبران گفته شود بهتر است که با فرآیند اسمزی آشنا باشید.

فیلتر ممبران چیست و قیمت فیلتر های ممبران

تعریف فرآیند اسمزی :

در فرآیند اسمزی ، یک غشاء نیمه تراوا بین دو محلول با غلضتهای متفاوت ، مقداری از حلال از یک غشاء به طرف دیگر منتقل می شود. که جهت طبیعی حرکت آن از محلول غلیظ تر به رقیق تر میباشد. لذا این عمل در طبیعت باعث تعادل میشود. اما سوال این است که اگر به سیستم اجازه رسیدن به تعادل داده شود آب رقیقتر غلیظ تر میشود یا به عبارتی در سطح آب نمک (محلول غلیظ تر) از سطح آب خالص بالاتر خواهد رفت. به این عمل فرآیند اسمزی گفته میشود. و همچنین به این اختلال سطح در دو طرف غشاء را فشار اسمزی گفته میشود.

معرفی اسمز معکوس :

در روش اسمز معکوس مسیر آب خام که به وسیله پمپ های داخل محفظه که دارای غشاء نیمه تراوا است رانده می شود و چون ناخالصی ها قادر به عبور از غشاء ( فیلتر ممبران ) نیستند از این رو در یک طرف غشاء آب تقریبا خالص و در طرف دیگر، آب تغلیظ شده وجود خواهد داشت.
این فرایند برای تهیه آب آشامیدنی از آبهای که حاوی املاح معدنی زیاد و نا خالصی های آلی باشند بسیار مناسب بوده و حتی قادر است از آب دریا با PPM 50000 TDS و نیز از آبهای شور، آب آشامیدن تهیه کند.

اهمیت کیفیت فیلتر ممبران در سیستم اسمز معکوس :

اکنون با توجه به توضیحات گفته شده در صورتی که فیلتر ممبران در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس دارای کیفیتی مناسبی نباشد ، آب تولید شده میزان TDS مناسب را نخواهد داشت. که این مورد به معنای بیهوده بودن فعالیت کل سیستم خواهد بود. لدذا باید در این سیستم ها توجه بسیار زیادی به کیفیت فیلتر های ممبران شود.


در صورت تمایل به مطالعات میتوانید از مطالب صفحه دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دیدن کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *