دانستی های علمی

انواع سیستم های تصفیه آب
0 (0)

اگرچه تصفیه آب یک بحث تخصصی است، اما آنچه عموم مردم باید بدانند به این صورت است کهسیستم های تصفیه آب از دو شیوه کلی استفاده می کنند:

  • تصفیه آب به شیوه فیلتراسیون
  • تصفیه آب به شیوه اسمز معکوس

در یک دستگاه آب تصفیه کن که به شیوه فیلتراسیون کار می کند، از یک یا چند مرحله فیلتر تصفیه آب از جنس متفاوت استفاده می شود. آب با عبور از این فیلترها، بخش عمده ای از آلاینده های خود را از دست داده و خالص تر می شود. معمولا این مدلهای آب تصفیه کن ، دقت کمتری دارند و ارزانتر هستند.

انواع دستگاه تصفیه آب فیلتراسیون ، آب را مستقیما پس از تصفیه در اختیار مصرف کننده قرار می دهند و نیازی به ذخیره سازی آب وجود ندارد. اکثر آنها از برق استفاده نمی کنند. می توانند زیر سینک ظرفشویی یا روی کابینت نصب شوند. تنها یک ورودی آب و یک خروجی آب تصفیه شده دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی فیلتراسیون را مطالعه نمایید. تصویر زیر چند نمونه  دستگاه آب تصفیه کن فیلتراسیون را نشان می دهد.

 

اما یک دستگاه آب تصفیه کن که به شیوه اسمز معکوس یا RO کار می کند، کاملا متفاوت است. مهمترین خصوصیت سیستم RO دقت بسیار بالای آن است. این دستگاه تصفیه آب می تواند املاح، رسوبات و ناخالصی ها را با دقت 0.0001 میلیمتر حذف نماید.

اسمز معکوس را با نام دستگاه آب شیرین کن هم می شناسند. خصوصیت آب شیرین کن به این صورت است کهعلاوه بر فیلتراسیون ساده، مراحل پیچیده دیگری در تصفیه آب دارد. یک دستگاه RO معمولا پمپ تصفیه آب دارد و مجهز به یک فیلتر آب خاص با نام فیلتر ممبران است که یک غشاء ظریف نیمه تراوا بوده و می تواند کلیه ناخالصی های آب را حذف نماید.

دستگاه RO نیاز به برق شهری دارد و آداپتور تصفیه آب و چندین سوییچ ، عملکرد آن را کنترل می کنند. دستگاه آب شیرین کن  RO دارای یک مخزن تصفیه آب است. زیرا سرعت تولید آن پایین بوده و باید آب را ذخیره نماید. تصویر زیر یک نمونه دستگاه آب تصفیه کن RO و قطعات آن را نشان می دهد.

 

 

هزینه خرید دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس بالاتر از دستگاه فیلتراسیون است و هزینه های سرویس و تعویض فیلتر تصفیه آب آن هم بیشتر است. اما در عوض آبی بسیار پاک، سالم و نرم ارائه می کند.

دستگاه تصفیه آب RO به دلیل تولید آب با کیفیت معمولا محبوب تر است و اکثر خانواده ها این سیستم ها را ترجیح می دهند.

هم اکنون که با خصوصیت های هر دو دستگاه تصفیه آب خانگی آشنا شده اید، به راحتی میتوانید بفهمید چه نوع سیستمی مناسب نیازهای  شماست.

 

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *