دستگاه تصفیه آب صنعتی

انواع دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن
0 (0)

معرفی انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی نیمه صنعتی و خانگی چیست

در برخی از مطالب با کلمات انواع دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن رو به رو میشویم. با این که کلمات دارای تشابه هستند اما این دو مورد معنای متفاوتی دارند. به طور کلی به دستگاه تصفیه آب به مورادی گفته میشود که برای تصفیه تمامی آلاینده ها و موارد همراه با آب باشد، اطلاق میشود.  با اینکه به دستگاه هایی که تنها برای شیرین سازی آب شور برای کشاورزی یا … استفاده میشوند آب شیرین کن گفته میشود. اما به دلیل تشابه معمولا این دو کلمه با یکدیگر می آید. در ادامه در خصوصی این دو مورد توضیحات بیشتری میدهیم.

انواع دستگاه تصفیه آب :

به طور کلی دستگاه های تصفیه آب از نظر اندازه و کاربرد به سه دسته تقسیم میشوند. این موراد عبارت اند از دستگاه تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی میباشد. برای درک باید با هر یک از این دستگاه های تصفیه آشنایی بیشتر داشته باشید.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

    معرفی دستگاه تصفیه آب صنعتی :

    به طور کلی به سیستم هایی که قادر به تصفیه آب در حجم بالا می باشند، تصفیه آب صنعتی می گویند. این دستگاه عمدتا قادر به تصفیه آب در ظرفیت های بالاتر از 3 متر مکعب در روز می باشند. این مورد نیاز به فضای زیاد تری نسبت به موارد دیگر میباشد. البته قیمت سفارش و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی بسته به حجم و روش آن بسیار متفاوت است. اما به طور کلی نوع صنعتی آن به دستگاه های بزرگ که اغلب برای تصفیه آب برای صنایع میباشد، اطلاق میشود.

       معرفی دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی :

    به طور کلی دستگاه هایی که دارای حجم تصفیه آب روزانه کمتر از 3 متر مکعب آب میباشند، دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی گفته میشود. این دستگاهها دارای تعداد ممبرین و موتور ضعیف تری نسبت به دستگاه نوع صنعتی آن میباشند. مصارف این دستگاه ها اغلب برای تولید آب تصفیه شده برای کارگاه ها و تولید کننده های وچک و همچنین برای مصارف مسکونی در مقیاس ادارات و ساختمان ها مناسب میباشد.

    معرفی دستگاه های تصفیه آب خانگی :

    دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای اندازه بسیار کوچکی نسبت به موارد دیگر هستند. با این که سیستم یکسانی برای عملکرد خود دارند اما این دستگاه ها بسیار با نوع صنعتی و نیمه صنعتی خود تفاوت دارند. تصفیه آب خانگی اغلب نیاز به اعمال فشار ندارند، و صرفا با فشار آب شهری عمل تصفیه را انجام میدهند. البته کیفیت آب خروجی در این دستگاه ها نیز بسیار کمتر از نوع دیگر میباشد. مصارف دستگاه ها و آب شیرین کن های خانگی تنها برای تولید آب برای یک واحد مسکونی استفاده میشود. البته به دلیل محدودیت این دستگاه ها نباید انتظار زیادی از آن داشت.

    انواع روش های دستگاه های تصفیه آب و آب شیرین کن :

    هز یک از انواع دستگاه های تصفیه آب و آب شیرین کن صنعتی ، نیمه صنعتی و خانگی دارای روش های یکسانی برای عمل تصفیه میباشند. برخی از مهمترین این روش ها عبارت اند از اسمزمعکوس ، آلترافیلتراسیون ، نانوفیلتراسیون ، فیلتر های شنی و فیلتر های کربنی و… میباشند. در ادامه سعی شده هر یک از این روش ها توضیح داده شود.

    تصفیه آب به روش اسمزمعکوس  :

    یک فرایند فیزیکی است که می توان از محلولی (حلال + ناخالصی) به کمک یک غشاء نیمه تراوا، حلال تقریبا خالص تهیه کرد. بعنوان مثال به کمک این روش می توان از آب شور، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد. اسمز معکوس یکی از بهترین روش ها برای حذف یونه ای محلول در آب است. از آنجا که فقط مولکول های آب قادر به عبور از منافذ غشای نیمه تراوا هستند ، در نتیجه تقریبا تمامی یون ها و مولکول های محلول ( از جمله نمک ، قند و املاح موجود در آب ) پشت غشاء باقی می مانند و از آب حذف می شوند.

    اسمز معکوس می تواند تا ۹۸% مواد معدنی حل شده و مواد آلی و کلوئیدی آب را حذف کند. البته این عدد در موارد صنعتی و نیمه صنعتی صدق میکند. در نوع خانگی آن این مقدار به 70 درصد کاهش یافته است.

    تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون :

    اولترافیلتراسیون (Ultrafiltration) فناوری غشایی فیلتراسیون برای جداسازی ذرات جامد نامحلول با اندازه یک دهم تا 200 میکرومتر است. شرکت فران تولید کننده و تأمین کننده دستگاه های اولترافیلتراسیون آب برای مقاصد مختلف صنعتی است. دستگاه های اولترافیلتراسیون مشتمل بر فیلترهای غشایی UF به صورت یکپارچه به روی شاسی فلزی نصب می شوند. شرکت فران تأمین کننده دستگاه های فیلتراسیون با فرایند UF و تأمین کننده ممبرانهای اولترافیلتراسیون از تولید کنندگان معتبر است. جداسازی بر مبنای غشا (Membrane) برای ذرات جامد نامحلول با سایز یک دهم تا 200 میکرومتر مبنای فناوری مدرن اولترافیلتراسیون در تصفیه آب است. این روش در نوع صنعتی و نیمه صنعتی آن به عنوان یک پیش تصفیه خوب در کنار سیستم های اسمزمعکوس استفاده میشود.

    اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید فرم زیر را پر کنید.

      تصفیه آب به روش فیلتر های شنی :

       فیلتر شنی به فیلتری می گویند که میتواند املاح مخلوط در آب مانند شن، ماسه، گل و لای، کدورت، کلر آزاد و ذرات معلق را حذف کند. ذراتی که قطر آن ها بیش از 45 میکرون باشد. این فیلتر به دلیل ارزان بودن و کارایی بالایی که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، تصفیه آب استخر، تصفیه آب ورودی به ساختمان ها و منازل مسکونی بسیار محبوب می باشد. این روش به دلیل نیاز به فضا و هزینه بالاتر نسبت به روش های دیگر در صنعت کاربرد کمتری دارد.

      شما هم به این نوشته امتیاز دهید
      [Total: 0 Average: 0]

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *