دانستی های علمی

انواع آب های مصرفی صنعتی
0 (0)

معرفی انواع آب های مورد استفاده در صنعت و کاربرد آبهای صنعتی

آبی که در دسته آب های صنعتی قرار میگیرد انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها به دلیل ویژگی خاصی که دارند کاربرد متفاوتی نیز دارا میباشند در ادامه به معرفی انواع مختلف آب های صنعتی و چگونگی تولید آن ها میپردازیم .

آب صنعتی چیست؟

آب صنعتی به آبی می‌گویند که فرایندهایی جهت آماده سازی بر روی آن انجام شده و در واقع آماده استفاده در صنایعی از جمله رنگ سازی و داروسازی و… است. این آب در صنایع مختلف نیاز به آماده سازی با توجه به شرایط محیطی و آب دارد. آب‌های مصرفی به شکل زیر دسته بندی می‌شوند:

مصارف مستقیم

این گروه در واقع نمایانگر دسترسی مستقیم به آب و امکان برخورد مستقیم انسان‌ها با آب استفاده شده است. آبی برای مصارف مستقیم، آبی است که برای کارهای آشپزخانه و برای بهداشت فردی در خانه استفاده می‌کنیم. استفاده آب برای تفریحات از جمله ورزش‌ها و ماهیگیری، همه مثال‌هایی از برخورد مستقیم انسان از آب است.

در صنعت نیز صنایعی وجود دارند، که آب در آن‌ها به صورت مستقیم تأثیر داشته و کیفیت پایین آب می‌تواند مشکلات جدی در ماشین آلات ایجاد کند و در نهایت محصول نهایی دارای کیفیت دلخواه نباشد. از این نوع صنایع می‌توان داروسازی را نام برد.

مصارف غیر مستقیم

شناسایی و تعریف این مورد از مصارف، نسبت به مصارف مستقیم کار دشوارتری است. چون این بخش به حضور غیر مستقیم آب در تمام صنایع و لایه‌های پنهان زندگی مردم اشاره می‌کند. اگر بخواهیم مثال بزنیم، صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، تولید برق و… می‌تواند نمونه‌هایی از مصرف غیر مستقیم آب باشند. اما شایان به ذکر است که تمامی مصارف غیر مستقیم می‌توانند مستقیماً بر کیفیت محصولات صنایع تأثیر داشته و بر سلامت انسان تأثیر گذار باشند.

معرفی انواع آب های صنعتی :

الف) آب های با TDS پایین تر از 500 که به آب تصفیه شده شهری نزدیک میباشد و برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار میگیرند.

ب) آب نرم که سختی کلسیم و منیزیم به زیر 10 میلی گرم در لیتر (برحسب CaCO3) کاهش پیدا کرده است و با نام soft water یا آب نرم شناخته می شود.

ج) آب های RO که استاندارد TDS آن ها پایین تر از 50 میلی گرم در لیتر است که برای صنایعی که احتیاج به تولید بخار و فرآیندهای شست و شوی محصولات دارند استفاده می گردند.

د)  آب Demineralized Water یا DM که استاندارد TDS آن از 10 میلی گرم در لیتر پایین تر است که جهت آب فرآیند، آب جبرانی سیستم های کولینگ بسته، تولید بخار فشار بالا و … استفاده می شود.

برای رسیدن به کیفیت آب ورودی به هر یک از استانداردهای گفته شده، باید ابتدا کیفیت آب ورودی را درنظر گرفت و مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد تا روش بهینه تصفیه از میان روش هایی نظیر RO Ion Exchange، ترسیب شیمیایی، روش های بیولوژیک، oxygen Reduction و …. انتخاب شود.

توجه داشته باشید که هر چه مقدار TDS پایین تر باشد کیفیت آب بالاتر است و در رسیدن به آن فرآیند بیشتری نیاز دارد و به همان دلیل استفاده از هر کدام از این نوع آب ها برای مصارف مشخص شده بیهنه میباشند.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی از صفحه مربوطه دیدن کنید.

 



 

آریا صاف با 25 سال سابقه کاری در خصوص تولید تجهیزات دستگاه آبشیرین کن صنعتی ، دریایی و کشاورزی در سراسر ایران  آماده اراِئه خدمت به مردم سراسر ایران میباشد و در صورت تمایل شما میتوانید از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *