دانستی های علمی

انواع آب از لحاظ شوری
3 (1)

انواع آب از لحاظ شوری و معرفی هر کدام از آن ها

انواع آب ها از لحاظ شوری به چند دسته تقسیم میشوند. در صورتی که آب منطقه شما جهت زراعت یکی در دو مورد آخری این لیست باشد باید متناسب با هر کدام از آن سفارش دستگاه تصفیه آب شور را انجام دهید. چرا که هر کدام از این دو نوع از شوری آب نیاز به سیستم متفاوتی دارند. در این مقاله در خصوص انواع آب ها از لحاظ شوری در خصوص کشاورزی خواهیم پرداخت. سپس به معرفی هر کدام از آن ها میرسیم.

انواع آب از لحاظ شوری و معرفی هر کدام از آن ها

انواع آب شور :

انواع آب ها از لحاظ مقدار نمک و شوری در آن ها به صورت زیر دسته بندی میشوند :

  1. آب مقطر
  2. آب شیرین
  3. آب لب شور
  4. آب شور

مورد اول در صنایع بیشتر استفاده میگردد به دلیل حساسیت بالای برخی از موارد مانند دارو سازی آب باید دارای خلوص بسیار بالایی باشد. دو مورد اول آب شرب و استفاده خانگی دارد. در نهایت میتوان از سه مورد اول در کشاورزی استفاده نمیو. اما به طور کلی بسیاری از گیاهان با آب های لب شور میانه خوب ندارند اما میتوان با آبیاری مناسب تا حدی این مورد را کنترل کرد.

آب مقطر :

به آبی که دارای خلوص صد در صد باشد آب مقطر گفته میشود. معمولا آب باران در صورتی که هوا آلوده نباشد آب مقطر است. جمع آوری و استفاده از این آب ها در برخی از کشور ها جهت مصراف مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. همان طور که گفته شد این آب بیشتر مصارف صنعتی دارد.

 پی اچ آب مقطر :

آب مقطر پی اچ (PH) محدوده هفت دارد و همچنین رسانای خوبی برای الکتریسیته نیست . آب مقطر برای نوشیدن نیز به علت نداشتن مزه (نداشتن یون کلر) گوارا نیست. همچنین اولین نوع از شوری اب را می‌توان در آب مقطر دید . آب مقطر همان آبی است که هیچ املاحی ندارد و غلظت نمک های آن صفر است.

معرفی آب شیرین و کاربرد آن :

به آبهایی که غلظت آنها کمتر از 0.5 ppt است آب شیرین گفته میشود.  آب شیرین از مهمترین منابع تجدید پذیر  در کره زمین میباشد. از کاربرد های مهم آن می توان به آب آشامیدنی برای انسان و بسیاری از موجودات زنده برای ادامه حیات نام برد و همچنین از منابع مورد نیاز برای کشاورزی محسوب می شود. از مهمترین منابع آب شیرین می توان به یخچال های کوهستانی و قطبی ، دریاها و دریاچه های آب شیرین و آب های زیر زمینی اشاره کرد.

مصارف آب لب شور و نحوه استفاده از آن در کشاورزی :

آب لب شور آبی است که غلظت املاح آن بین 0.5-30 ppt است. آب لب شور به جز در کشاورزی و موارد کوچک دیگر کاربردی ندارد. اما همچنان میتوان با دستگاه تصفیه آب کشاورزی و یا تصفیه آب صنعتی آن را به آب شیرین و نزدیک به مقطر تبدیل نمود.

نحوه برخورد با انواع آب های شور :

آب های شور با غلظت آب 30 – 50 ppt استفاده چندانی ندارند. تنها در صورت تصفیه آن ها قادر به استفاده از آن خواهید بود. معمولا این آبها را با دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس پر فشار تصفیه میکنند. که پس از آن میتوان از آب در کشاورزی نیز استفاده کرد.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه تصفیه فاضلاب داشتید می توانید به صفحه تصفیه فاضلاب و یا پکیج تصفیه فاضلاب مراجعه کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 1 Average: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *