دانستی های علمی

آبیاری کشاورزی در آینده
0 (0)

آبیاری نوین در کشاورزی در آینده برای بالا رفتن راندمان و صرفه جویی در آب و سرمایه گزاری داخل آن ها

به دلیل کم بود آب و ایجاد مشکلات آن در آینده کشاورزی و آبیاری به گونه ای باید باشد که علاوه بر راندمان بالا و مناسب موجب صرفه جویی در مصرف آب برای آبیاری کشاورزی در آینده شود در همین حال نیز در کشور های توسعه یافته برای آینده سرمایه گذاری هایی برای کشاورزی و نوع آبیاری گیاهان زراعی شده که موجب صرفه جویی و راندمان بالا میشود.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تجهیزات آبیاری سهم قابل توجهی از بودجه کل کشاورزی را در بر می‌گیرد.

هزینه‌ی واحد توسعه تجهیزات آبیاری در بسیاری از کشورها با یکدیگر متفاوت است.

کمترین هزینه سرمایه‌گذاری در زمینه تجهیزات آبیاری در آسیا است که بخش اعظمی از این بخش را در اختیار دارد.

همچنین گران‌ترین طرح ‌های آبیاری در آینده در کشورهای جنوبی صحرای آفریقا اتفاق می‌افتد زیرا که کم بود آب در آن جا نتیجه گیری میشود، چرا که سیستم‌های آبیاری کشاورزی و گلخانه‌ای معمولا کوچک‌تر هستند و منابع زمین و تجهیزات آبی در حال توسعه، پرهزینه است.

به طور معمول ارقام سرمایه‌گذاری در تجهیزات آبیاری قطره‌ای شامل بخشی از هزینه‌های ارائه شده توسط کشاورزان می‌شود.

تا جایی که به‌سازی زمین و آبیاری در مزرعه می‌تواند تا ۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری را در بر بگیرد.

از طرف دیگر به دلیل گرم شدن کره زمین و پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی میتوان این برداشت را کرد که در آینده به مشکل کم بود آب برای کشاورزی خواهیم رسید.

که بهترین راه برای حل این مشل استفاده از شیوه ها نوین و جدید در آبیاری است که علاوه بر صرفه جویی تاثیر گذاری مناسبی نیز داشته باشد و همین مورد باعث شده که سرمایه گذاری بر روی آبیاری و تجهیزات در تمامی کشور ها لازم باشد.

راندمان مصرف آب در آبیاری سنتی :

در روش آبیاری سنتی به دلیل انتقال حجم استخراج شده آب از محل برداشت به ناحیه ریشه گیاه دارای میزان تلفات قابل توجهی میباشد ، مصرف آبدر این روش بسیار بالابوده و بصرفه نیست.

همچنین بازده مصرف آب شاخص که جهت نمایش سطح عملکرد سیستم‌های آبیاری برای رشد محصول مورد استفاده قرار میگیرد ، نسبت به نیاز گیاهان بسیار تفاوت دارد و مقدار استفاده آب استفاده شده بسیار بالاتر از حد آن میباشد .

که به همین دلیل این روش در همین حال حاضر نیز منسوخ شده میباشد.

همچنین در آینده به دلیل کمبود آب قابل استفاده در کشاورزی میتوان نتیجه گرفت که استفاده از روش های تصفیه آب برای کشاورزی رایج پیدا خواهد کرد که این امر میتواند تا حدودی آب مورد نیاز تامین کرده وئ راندمان را در کنار آبیاری نوین کشاورزی افزایش داد.

 

شما میتوانید جهت مطالعه بیشتر در زمینه تصفیه آب برای کشاورزی از صفحه مربوط به دستگاه تصفیه آب کشاورزی دیدن کنید.

شما هم به این نوشته امتیاز دهید
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *